Digitaalisen markkinoinnin barometri 2008: Hakukonemarkkinointi osaksi markkinointistrategiaa

Divian ”Digimarkkinoinnin barometri 2008” -tutkimus on lajissaan neljäs. Aikaisemmat barometrit on julkaistu tammikuussa 2005, 2006 ja 2007. Divia on Helsingin Kauppakorkeakoulun omistaman HSE Executive Education Oy:n digitaalisen markkinoinnin ja asiakkuuksien johtamisen foorumi, joka akateemisen tutkimuksen ja alan asiantuntijoiden keskustelujen avulla luo tietoa siitä, miten digitaalisia kanavia kannattaa käyttää.
Digimarkkinoinnin barometri selvittää digitaalisten markkinointikanavien käyttöä vuonna 2007 sekä markkinoijien aikeita panostaa digitaalisiin kanaviin (internet, sähköposti, mobiili ja digitaalinen ulko- ja myymälämainonta) markkinoinnissaan vuoden 2008 aikana. Tutkimukseen vastasi 82 Suomen suurimpiin kuuluvan markkinoijan edustajaa.

Digitaalisen markkinoinnin kasvu näyttää edelleen jatkuvan vakaana. Erityisesti sosiaalinen media ja yhteisöt, paikkatietoon perustuva markkinointi ja teknologioiden käyttö mobiilikanavissa ja muut mobiilikanavan käyttöön liittyvät palvelut sekä digitaalinen ulko- ja myymälämainonta ovat yleistymässä vuonna 2008.
Tärkeimmät tulokset tiivistettynä ovat seuraavat:

  • Suosituimpia digitaalisen markkinoinnin muotoja ovat yrityksen oma verkkopalvelu, hakukonemarkkinointi (hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta) ja sähköpostitse lähetettävät uutiskirjeet sekä verkkomainonta.
     
  • Räjähdysmäisesti on lisääntynyt hakukonemarkkinoinnin suosio, joka on kiilannut sekä verkkomainonnan että uutiskirjeiden ohi sijalle 2. Suosio on kuitenkin ensimmäisten käyttäjien osalta jo hiipumassa, sillä yhtä moni on ensi vuonna vähentämässä panostuksiaan hakukoneisiin kuin lisäämässä.
     
  • Yrityksen fasilitoimat yhteisöt kokevat ensi vuonnakin varovaista, mutta melko laajaa suosion kasvua. Erityisen tärkeäksi yhteisöt eivät markkinointivälineenä vielä nouse, mutta kiinnostus näitä kohtaan selvästi lisääntyy. Yhteisöllisistä palveluista ensi vuodeksi kasvua odotetaan myös blogeille ja wikeille, joiden suosio on kuitenkin vielä pientä.
     
  • Hieman yllättäen suosiotaan tulevat kasvattamaan sähköpostitse lähetettävät uutiskirjeet, jotka ottavat jälleen oman paikkansa toiseksi tärkeimpänä digitaalisen markkinoinnin muotona jättäen hakukonemarkkinoinnin kolmanneksi.
     
  • Mobiilikanavan käyttö tulee jatkumaan vaisuna, mutta suosiota tulee ensi vuonna kasvattamaan erityisesti erilaiset tekstiviestillä lähetettävät palveluviestit. Myös mobiilihakusanamarkkinnoinin suosio on kasvussa.
     
  • Digimarkkinoinnin osuus markkinoinnin kokonaisbudjetista oli vuonna 2007 n. 21% niillä yrityksillä, joilla oli digimarkkinoinnille oma budjettinsa. Seuraavalle vuodelle kasvua odotetaan n. 2-4 prosenttiyksikköä.