Digitaalisen markkinoinnin barometri 2010: Sosiaalinen media ujuttautuu valtavirtaan

Digitaalisen markkinoinnin barometrin mukaan sosiaalisen median, kuten blogien ja yhteisöjen hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa kasvaa nyt harppauksin. Jo muutaman vuoden digitaalisen markkinoinnin edelläkävijäyritysten suosiossa ollut sosiaalinen media on nyt saavuttamassa hitaampiakin omaksujia. Nämä yritykset ottavat kuitenkin vasta ensi askeleitaan ja hyödyntävät edelleen eniten perinteisempiä välineitä kuten verkkosivustoja ja verkkomainontaa.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja HSE Executive Educationin (1.4.2010 alkaen Aalto University Executive Education) digitaalisen markkinoinnin ja asiakkuuksien johtamisen foorumi DiViA julkaisi 4.3. Digitaalisen markkinoinnin barometri -tutkimuksen kuudetta kertaa. Barometrissa selvitettiin digitaalisten markkinointikanavien ja niiden eri muotojen käyttöä vuonna 2009 sekä käyttöaikomuksia vuonna 2010. Kyselyyn vastasi tänä vuonna 286 markkinoinnin ammattilaista.

‒ Sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on samanlaisessa vaiheessa kuin hakukonemarkkinointi vielä muutama vuosi sitten. Jos kehitys jatkuu samanlaisena, ei kukaan kyseenalaista sosiaalisen median painoarvoa enää kahden vuoden kuluttua, tutkimuksen tekijä, tutkija Petteri Pohto DiViAsta kuvaa tilannetta. Vaikka Pohto korostaa, että sosiaalinen media ei olekaan yhtä kuin Facebook, ei sen suurta merkitystä voi mitenkään kieltää.

‒ Tarvitaan vain yksi iso onnistuja, joka pystyy muuttamaan pelikenttää myös muiden toimijoiden osalta ja saa markkinointipäättäjät heräämään tähän päivään. Hakukonemarkkinoinnissa se oli Google, yhteisöissä Facebook, Pohto jatkaa.

Suosituimmat digitaalisen markkinoinnin muodot kaikkien vastaajien joukossa ovat yrityksen oma verkkopalvelu, hakukonemarkkinointi, sähköpostitse lähetettävät uutiskirjeet sekä verkkomainonta. Edelläkävijäyritystenkään panokset niin sanottuihin uusiin digimarkkinoinnin muotoihin, kuten sosiaaliseen mediaan ja mobiilimainontaan eivät vielä ylitä näiden perinteisempien keinojen suosiota, vaikka ero jatkuvasti kaventuukin.